Do zakresu działania referatu społeczno – gospodarczego należy w szczególności:
-
przygotowanie materiałów do dokumentów planistycznych Gminy;
-
koordynacja i obsługa zadań związanych z opiniowaniem i uzgadnianiem dokumentów planistycznych;
-
sporządzanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy;
-
sporządzanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
-
sporządzanie prognozy skutków wpływu ustaleń planu zagospodarowania przestrzennego na środowisko przyrodnicze;
-
prowadzenie i aktualizacja rejestru planów miejscowych, gromadzenie materiałów związanych z tymi planami oraz właściwe ich przechowywanie;
-
wydawanie wyrysów i wypisów z planu zagospodarowania przestrzennego;
-
prowadzenie negocjacji warunków wprowadzania zadania rządowego do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
-
ocena zmian w zagospodarowaniu przestrzennym Gminy i przygotowanie wyników tej oceny;
-
dokonywanie analiz wniosków w sprawie sporządzania lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
-
prowadzenie spraw związanych z ustalaniem warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, w tym:
-
wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz stwierdzenie ich wygaśnięcia;
-
prowadzenie rejestru decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
-
rejestrowanie decyzji dotyczących zagospodarowania terenu, wydawanych przez inne organy administracji publicznej oraz analizowanie ich zgodności z ustalonymi warunkami zabudowy i zagospodarowania terenu;
-
-
opiniowanie zgodności proponowanego podziału nieruchomości z ustaleniami planu miejscowego zagospodarowania oraz przepisami szczególnymi;
-
prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem zamówień publicznych;
-
prowadzenie spraw związanych z zagospodarowaniem i zarządzaniem komunalnymi gruntami zabudowanymi i przeznaczonymi w planach zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę, w tym ich zabudowania, oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie dzierżawę, najem, użyczenie, trwały zarząd oraz ich przekazywanie na cele szczególne;
-
organizowanie przetargów na zbywanie prawa własności, prawa użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiących własność Gminy;
-
nabywanie nieruchomości niezbędnych do realizacji zadań Gminy;
-
komunalizacja gruntów;
-
prowadzenie spraw związanych z ustalaniem nazw placów i ulic oraz numeracji porządkowej nieruchomości;
-
prowadzenie spraw związanych z ustalaniem nazw miejscowości;
-
wykonywanie zadań zarządcy dróg gminnych określonych w przepisach o drogach publicznych, takich jak:
-
opracowanie projektów planów rozwoju sieci drogowej;
-
opracowanie projektów planów finansowania budowy, utrzymania i ochrony dróg oraz obiektów mostowych;
-
utrzymanie nawierzchni, chodników, obiektów inżynieryjnych, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą;
-
realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu;
-
koordynacja robót drogowych;
-
wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych;
-
prowadzenie ewidencji dróg i drogowych obiektów mostowych;
-
przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i obiektów mostowych;
-
wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających;
-
przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników;
-
wprowadzanie ograniczeń bądź zamykania dróg i drogowych obiektów mostowych dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia;
-
dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego;
-
sadzenie, utrzymanie oraz usuwanie drzew i krzewów oraz pielęgnacja zieleni w pasie drogowym;
-
-
współdziałanie z innymi zarządcami dróg na terenie Gminy w ich prawidłowym utrzymaniu oraz w ustalaniu zasad organizacji ruchu;
-
orzekanie o przywróceniu do stanu pierwotnego pasa drogowego drogi gminnej lub zarezerwowanego terenu w razie jego naruszenia;
-
wydawanie zezwoleń na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym na terenie Gminy;
-
gospodarowanie zasobami wodnymi służącymi zaspokojeniu potrzeb ludności, gospodarki, ochronie wód i środowiska związanego z zasobami gminnymi;
-
wyznaczanie za odszkodowaniem, na części nieruchomości przyległych do wód, dostępu do wody objętej powszechnym korzystaniem;
-
nakazywanie właścicielowi gruntu przywrócenie stanu poprzedniego lub wykonanie urządzeń zabezpieczających szkodom, gdy spowodowana przez niego zmiana stanu wody na gruncie wpływa szkodliwie na grunty sąsiednie;
-
zatwierdzanie ugody w sprawach zmian stanu wody na gruntach na wniosek właścicieli,
-
utrzymanie urządzeń wodnych będących własnością Gminy;
-
współdziałanie z samodzielnym stanowiskiem ds. OC, wojskowych i kadr w przygotowaniu planów ochrony przed powodzią i suszą;
-
opiniowanie wniosków o udzielenie pomocy finansowej spółkom wodnym, zgodnie z przepisami o finansach publicznych dotyczących dotacji przedmiotowych na wykonanie urządzeń melioracji wodnych na warunkach określonych w prawie wodnym;
-
współpraca z zakładem usług wodnych zaopatrującym mieszkańców Gminy w wodę;
-
udzielanie zezwoleń na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków;
-
przeprowadzanie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko przed wydaniem decyzji w sprawie planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko;
-
sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością Wójta;
-
sporządzanie oraz aktualizowanie gminnych programów ochrony środowiska uwzględniających wymagania określone w polityce ekologicznej państwa;
-
sporządzanie sprawozdań z realizacji programów oraz przedstawianie ich Radzie;
-
gromadzenie informacji uproszczonych o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie oraz okresowe przedkładanie ich wojewodzie;
-
udostępnienie informacji o środowisku i jego ochronie znajdujących się w posiadaniu Wójta;
-
prowadzenie publicznie dostępnych wykazów danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie;
-
wydawanie decyzji o odmowie udostępnienia informacji;
-
opracowywanie i aktualizacja gminnego planu gospodarki odpadami;
-
sporządzanie sprawozdań z realizacji gminnego planu gospodarki odpadami oraz przedkładanie ich Radzie i Zarządowi Powiatu;
-
opiniowanie programów gospodarki odpadami opracowanych przez wytwórców odpadów;
-
opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów;
-
naliczanie opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska;
-
wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości;
-
wymierzanie kar pieniężnych za samowolne usuwanie drzew lub krzewów;
-
ewidencja i nadzór nad pomnikami przyrody;
-
zapewnienie czystości i porządku na terenie Gminy oraz tworzenie warunków niezbędnych do ich utrzymania;
-
nadzór nad przestrzeganiem regulaminu utrzymania czystości i porządku w Gminie oraz opracowywanie projektów regulaminu i jego zmian;
-
prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych w celu kontroli częstotliwości ich opróżniania oraz w celu opracowania planu skanalizowania Gminy;
-
prowadzenie ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków w celu kontroli częstotliwości i sposobu pozbywania się komunalnych osadów ściekowych oraz w celu opracowania planu skanalizowania Gminy;
-
nadzór nad realizacją obowiązków właścicieli nieruchomości określonych w art. 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w Gminie;
-
nadzór nad realizacją zadań dotyczących składowiska odpadów;
-
opiniowanie projektów prac geologicznych;
-
opiniowanie planu ruchu zakładu górniczego;
-
wydawanie zezwoleń na utrzymanie psów rasy uznanej za agresywną;
-
wydawanie decyzji o czasowym odebraniu zwierząt właścicielowi i przekazaniu ich do schroniska;
-
wyłapywanie bezdomnych zwierząt i umieszczanie ich w schroniskach;
-
prowadzenie spraw z zakresu łowiectwa, w tym współdziałanie z dzierżawcą lub zarządcą obwodów łowieckich ze szczególnym uwzględnieniem ochrony zwierząt;
-
wykładanie do publicznego wglądu projektu uproszczonego planu urządzania lasu z powiadamianiem o tym fakcie właścicieli lasów;
-
współdziałanie w zalesianiu gruntów osób fizycznych;
-
prowadzenie spraw związanych z rozrodem zwierząt gospodarskich, zaopatrzenia w rozpłodniki, kontrolowanie punktów kopulacyjnych i inseminacyjnych w terenie;
-
przyjmowanie i przekazywanie zgłoszeń o podejrzeniu choroby zakaźnej zwierząt;
-
wyznaczanie biegłego do wyceny zwierząt zabijanych lub padłych w związku z wystąpieniem choroby zaraźliwej;
-
współorganizowanie akcji stosowania środków ochronnych i nadzoru na obszarze Gminy zwalczających chorobę zaraźliwą;
-
załatwianie spraw związanych ze zgłoszeniem chorób, szkodników i chwastów;
-
wydawanie zezwoleń na uprawę maku i konopi;
-
nakazywanie posiadaczom gruntów zniszczenia zasiewów lub zasadzeń o nieodpowiedniej zdrowotności;
-
podawanie do wiadomości publicznej zarządzeń Państwowego Lekarza Weterynarii w zakresie tymczasowych środków zmierzających do umiejscowienia choroby i nadzór nad ich wykonaniem;
-
podawanie do publicznej wiadomości komunikatów Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin;
-
sporządzanie statystyki rolniczej i udział w pracach dotyczących spisów rolnych;
-
monitorowanie sytuacji w rolnictwie i sygnalizowanie Wójtowi wystąpienia strat w uprawach na skutek klęsk żywiołowych;
-
prowadzenie ewidencji obiektów nie będących hotelami, w których są świadczone usługi hotelarskie ze szczególnym uwzględnieniem gospodarstw agroturystycznych;
-
współdziałanie z wojewódzkim konserwatorem zabytków w zakresie właściwego użytkowania obiektów zabytkowych;
-
prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem i zarządzaniem grobami i cmentarzami wojennymi;
-
prowadzenie spraw wynikających z ewidencji działalności gospodarczej,
-
wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych;
-
ustalanie czasu pracy placówek handlowych, usługowych i gastronomicznych;
-
prowadzenie spraw z zakresu promocji, ochrony zdrowia, kultury, sportu i turystyki.
-
planowanie, przygotowanie, realizacja i rozliczanie zadań inwestycyjnych i remontowych w zakresie:
-
zaopatrzenia w wodę;
-
zaopatrzenia w energię elektryczną;
-
kanalizacji;
-
oczyszczania ścieków komunalnych;
-
wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych;
-
gminnych dróg i mostów;
-
budownictwa komunalnego;
-
budownictwa na cele oświaty, kultury fizycznej i sportu
-
-
udział w opracowywaniu, aktualizacji i zatwierdzaniu programu gospodarczego Gminy;
-
udział w ustalaniu potrzeb inwestycyjnych i remontowych projektu programu gospodarczego Gminy, przy uwzględnieniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i lokalnych potrzeb społecznych;
-
określenie rozmiaru inwestycji, wybór w trybie zamówień publicznych jednostki projektowej, uzyskanie wszystkich decyzji administracyjnych zezwalających na wykonanie robót;
-
koordynowanie spraw związanych z oceną i zatwierdzaniem projektów technicznych;
-
ustalanie kosztu inwestycji oraz udział w przygotowaniu projektu budżetu na dany rok budżetowy;
-
dokonywanie wyboru wykonawcy robót w trybie zamówień publicznych i zrealizowanie umowy o wykonanie robót lub wykonanie usług;
-
przygotowanie umów lub pełnomocnictw z zakresu obowiązków i odpowiedzialności dla inspektora nadzoru inwestorskiego;
-
przekazywanie do użytku inwestycji i rozliczenie jej kosztów poprzez:
-
sprawdzanie kalkulacji przedkładanych przez wykonawcę;
-
sporządzanie końcowych zestawień kosztów realizacji inwestycji i remontów;
-
wyegzekwowanie od projektanta lub wykonawcy należnych odszkodowań lub kar umownych;
-
sporządzanie projektów uchwał i zarządzeń w sprawie przekazania inwestycji do użytkowania;
-
organizowanie lub udział w przeglądach gwarancyjnych;
-
-
opiniowanie zamierzeń inwestycyjnych innych inwestorów w zakresie zgodności z planowanymi i realizowanymi inwestycjami gminnymi;
-
zapewnienie zgodności przeprowadzania w urzędzie przetargów na roboty, usługi i dostawy zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych;
-
organizowanie współpracy władz Gminy z innymi samorządami, instytucjami i organizacjami w zakresie zadań promujących gminę;
-
tworzenie banku informacji o stanie gospodarczym Gminy, podmiotach gospodarczych oraz projektowanych zamierzeniach gospodarczych;
-
wspieranie inicjatyw w celu upowszechniania agroturystyki w Gminie;
-
znajomość zakresu funkcjonalnego programów i inicjatyw wspólnotowych związanych z pomocą UE;
-
stały monitoring i wskazywanie źródeł i możliwości pozyskiwania środków finansowych związanych z pomocą unijną;
-
w oparciu o Wieloletni Plan Inwestycyjny, budżet Gminy i strategiczne decyzje inwestycyjne przygotowywanie wniosków i aplikacji w zakresie pomocy finansowej w ramach programów i inicjatyw wspólnotowych;
-
współpraca ze Skarbnikiem Gminy w zakresie sporządzania części finansowej wniosków i aplikacji, o których mowa wyżej, a także sporządzanie sprawozdawczości w tym zakresie;
-
po zakończeniu procesów inwestycyjnych zadań z udziałem środków unijnych, sporządzanie wniosków o płatność;
-
współpraca z instytucjami zarządzającymi i wdrażającymi programy i inicjatywy wspólnotowe;
-
przygotowanie wniosków aplikacyjnych oraz całokształtu spraw związanych z pozyskaniem i rozliczeniem innych środków pozabudżetowych;
-
sporządzanie strategii rozwoju Gminy, jej aktualizowanie i monitorowanie;
-
sporządzanie i upowszechnianie materiałów kreujących pozytywny wizerunek Gminy;
-
sporządzanie banku ofert gospodarczych oraz ich bieżące aktualizowanie;
-
promowanie Gminy poprzez współpracę z mediami.
Informacje o dokumencie:
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Piątkowski Mariusz
- Data udostępnienia w BIP: 2011-01-14 14:21:56
- Informacja zaktualizowana przez: Piątkowski Mariusz
- Data ostatniej aktualizacji: 2020-07-10 11:53:54
- Liczba odsłon: 1899
- Historia dokumentu: